Tankar kring IT och HR

JagJag var med att starta Staffrec år 2007. Det vi hade var något väldigt ovanligt då, något nytt och något som många företag inte direkt såg någon nytta av. Det vi hade var ett webbaserat rekryteringssystem.

En hel del börsnoterade företag använde då fortfarande sina mailadresser för att ta emot inkomna ansökningar och vissa företag skrev ut ansökningarna och arkiverade dessa i pärmar. Brev

Huvudfokus för mig som säljare på Staffrec var alltså att visa vad nyttorna med exempelvis autosvar var men även publicering av annonser på hemsidan.

9 av 10 inom HR hade ingen erfarenhet av att jobba i rekryteringssystem år 2007.

Idag är marknaden av rekryteringssystem stor och användningsgraden på företag skulle jag vilja säga är närmare 90 %.

Nokia-5110Tiden går fort och förutsättningarna är i grunden förändrade. 2007 använde vi Nokia 5110 när vi ringde, SMS var hett och vi surfade, sökte och fann via den stationära datorn. Youtube var bara något år gammalt, Gmail var ganska nytt och Flash var Flash om man uttrycker det så. Facebook hade några och Linkedin hade nästan ingen. Monster var dåtidens Linkedin.

2014. Saker och ting har förändrats och vi befinner oss i samma läge nu som vi gjorde år 2007. Saker och ting har förändrats – igen…

Idag surfar man via mobilen, man söker via mobilen och man kommunicerar via nätverk på webben med bilder, kortare texter och video.

Man kan enkelt säga att vi förflyttat våra företag och många av våra tjänster från den fysiska världen till den digitala. Mer och mer av det vi gör, säljer och förmedlar är via webben.

Vad ställer detta för krav på alla oss som söker personal?

Tolkar vi nuläget korrekt så krävs det åter en anpassning och en tydlig strategi hos arbetsgivaren.

Idag kan vi annonsera på Platsbanken och alla andra stora jobbsajter. Vi kan dessutom söka efter arbetskraft på Sveriges största köp o sälj-sajt.

Vi kanske hittar medarbetarna på världens och Sveriges största och mest använda sociala forum eller på världens största professionella forum?

Kandidaterna kanske istället finns att attrahera på Twitter, Instagram eller Google+. Kanske och rimligen är de inte längre bort än i era befintliga nätverk.

Hur besöks alla dessa platser och forum? Ibland via stationära datorer men mer och mer via mobila applikationer som paddan eller mobilen.CareerHub Telefon

En sak är ganska säker – det mobila användandet ökar samtidigt som vi aldrig någonsin ägnar så mycket tid på nätet och heller aldrig tidigare på så många olika platser.

Sociala MedierHur annonserar vi efter personal? Varför? Varför väljer vi Facebook eller Linkedin? Varför båda? Varför använder vi Twitter? Är Platsbanken fortfarande aktuell? Hur tar vi hjälp av våra befintliga medarbetare i rekryteringsprocessen? Hur använder vi Youtube som rekryteringskanal? Går det ens att läsa annonserna via mobilen eller förutsätter vi att talangen ska sätta sig vid en stationär dator för att kunna läsa våra annonser och söka? Hur presenterar vi oss som arbetsgivare  på webben? Räcker det att bara lista jobben på hemsidan eller måste vi idag modernisera karriärsidorna i syfte att faktiskt bara skapa en förståelse av arbetsplatsen? Räcker det att skriva texter i annonserna eller vill man som arbetssökande även förstå hur själva arbetsplatsen ser ut, vilka ens framtida medarbetare är och se vilka möjligheter som erbjuds?

Frågorna är många och hittills är svaren ganska få.

Vi på CareerHub tror inte att vi har en ”silver bullet”. Däremot har vi några lösningar som kan hjälpa er att iaf ta nästa lilla steg på webben i rätt riktning.

Vi hjälper arbetsgivaren att positionera sig på Webben men även på världens största forum och detta finns tillgängligt på besökarens villkor oavsett ifall besökaren vill veta mer om er som arbetsgivare från datorn, mobilen eller paddan, på Linkedin, Facebook, er Webb, Google+ eller Twitter.

Vi kan hjälpa er göra era medarbetare delaktiga i rekryteringsprocessen. Utöver det kan vi hjälpa er synliggöra er arbetsplats, ert erbjudande och såklart visa upp människorna bakom företaget på ett trevligt och modernt sätt.Erik Olsson Top Banner

Ta steget och våga inse att det inte går att bromsa förändringstakten. Våga prova. Såklart behöver inte Careerahub vara svaret för er men era nuvarande lösningar kostar er en hel del i uteblivna intresseanmälningar, irrelevanta ansökningar, ovänliga mobilannonser, krångliga processer, utebliven närvaro…

Våra lösningar behöver inte kosta er en förmögenhet och jobbar ni efter en tydlig strategi kan CareerHub svaret på mycket.

Ring mig gärna på 08 500 00 258 om du vill veta mer eller skicka mig ett mail på info@careerhub.se

Tack för att du tog dig tiden att läsa. Hoppas det gav något.

Hälsningar,
Niclas